29-08-2013, 16:08
W ostatnim czasie udało mi się kupić Sharana – 2001 r. W Sharanie mojego kolegi (Sharan 1.9 tdi 1998 r.) w podsufitce fabrycznie był zamontowany zegarek. W moim aucie takiego zegarka nie było. Na szczęście fabryka zostawiła mi zaślepkę, po demontażu której można dokupić i zamontować zegarek we własnym zakresie. Jest tylko jeden problem – w Sharanach z przed I liftingu wszystko było podświetlane na zielony kolor. Natomiast po I lifcie kolor zielony zmieniono na niebieski. Długo szukałem na znanym wszystkim Polakom portalu aukcyjnym – nigdzie nie mogłem dostać oryginalnego zegarka w podsufitce – podświetlanego na niebiesko. Wszystkie dostępne w sprzedaży miały zielony kolor podświetlenia. W związku z tym doszedłem do wniosku, iż trzeba samemu zadbać o zmianę koloru – nie jest to trudne. Zakupiłem zegarek wraz z oryginalną wiązką – koszt razem z przesyłką – 52 zł.
Za kolor podświetlenia odpowiada specjalna zielona folia, którą trzeba zdemontować.
Krok 1 Odkręcamy małym wkrętakiem dwie śrubki
2 krok – Następnie podważamy cztery małe zaczepy i powolnym ruchem unosimy jaśniejszą część obudowy. Ukazuje nam się taki widok:
3 Krok: Podważamy w czterech miejscach – (przy zaczepach) cały układ elektroniczny. Ukazuje nam się taki widok:
Unosimy „tylną” część wyświetlacza, demontujemy zieloną folię
4. Krok – a co z niebieskim kolorem podświetlenia?:
Nie ma prostszego rozwiązania (wg mnie). Można lutować niebieskie diody – co też nie jest specjalnie trudne, ale po co? (spróbowałem w ramach testu zamienić zieloną folię na folię niebieską, z której są robione filtry do relfektorów estradowych typu PAR – i gdyby ktoś chciał uzyskać kolor podświetlenia fioletowy – to polecam taką metodę).
Nam – właścicielom VW zależy jednak na niebieskim kolorze podświetlenia. Jak to uzyskać – zakupiłem za 3 zł żarówkę diodową (12V).
Założyłem ją w miejsce dotychczasowej białej żarówki, złożyłem wszystko w odwrotnej kolejności i uzyskałem taki efekt (przy dziennym świetle):
Pozostaje już tylko montaż w moim Sharanie.
Mam tyle szczęścia, że w moim aucie jest elektryczny szyberdach, a więc zasilanie samego zegarka biorę z podświetlenia w podsufitce, zasilanie do niebieskiej żarówki diodowej biorę z podświetlenia przycisków szyberdachu.
Koszt całej operacji to 55 zł – 15 min zabawy.
Poniżej zamieszczam opis PINÓW zegarka:
Pin1 - 15a (plus zasilania "po stacyjce") zielone podświetlenie zegarka – z szyberdachu
Pin2 - 30a (plus zasilania) prawdopodobnie zegarek – z lampki wnętrza
Pin3 - 31 (masa) – z lampki wnętrze
Pin4 - 58b (podświetlanie) przycisków – z szyberdachu
Życzę wszystkim forumowiczom powodzenia