29-12-2017, 23:58
Witam.
Z tego co pamiętam w MkI FL z silnikiem diesla najmocniejsze alternatory fabrycznie montowane były 120A i jest tam rzeczywiście przewód 16mm2, w benzynie 2.8 AYL były montowane najmocniejsze alternatory 150A i tam ten przewód jest chyba grubszy. Oczywiście przekrój każdego przewodu można wyliczyć ale generalnie w motoryzacji przyjmuje się, z zapasem, 8A/mm2 (wyjątkiem jest rozrusznik, który w pierwszym momencie można powiedzieć działa "w zwarciu" co powoduje czasami pobór dużo większego prądu, co prawda tylko przez chwilę, jak i sama praca rozrusznika też nie jest stała, dlatego stosuje się tam czasami grubsze przewody niż to wynikałoby z ogólnych norm/wyliczeń) co przy przekroju 16mm2 daje obciążalność 128A, a biorąc pod uwagę, że sprawność alternatora czyli cos fi, tak jak w przypadku każdej innej maszyny/silnika prądu stałego/zmiennego jest poniżej jedności i zapotrzebowanie odbiorników w pojeździe jest też niższe to ten przewód jest wystarczający. Oczywiście danie grubszego nie zaszkodzi ale problem jest oczywiście nie w źle dobranym przewodzie tylko w pogarszającym się styku, co wielokrotnie było już poruszane. Ja mam jeszcze oryginalny przewód i skrzynka mi się nie grzeje tak, że można karkówkę smażyć .
Pozdrawiam
Z tego co pamiętam w MkI FL z silnikiem diesla najmocniejsze alternatory fabrycznie montowane były 120A i jest tam rzeczywiście przewód 16mm2, w benzynie 2.8 AYL były montowane najmocniejsze alternatory 150A i tam ten przewód jest chyba grubszy. Oczywiście przekrój każdego przewodu można wyliczyć ale generalnie w motoryzacji przyjmuje się, z zapasem, 8A/mm2 (wyjątkiem jest rozrusznik, który w pierwszym momencie można powiedzieć działa "w zwarciu" co powoduje czasami pobór dużo większego prądu, co prawda tylko przez chwilę, jak i sama praca rozrusznika też nie jest stała, dlatego stosuje się tam czasami grubsze przewody niż to wynikałoby z ogólnych norm/wyliczeń) co przy przekroju 16mm2 daje obciążalność 128A, a biorąc pod uwagę, że sprawność alternatora czyli cos fi, tak jak w przypadku każdej innej maszyny/silnika prądu stałego/zmiennego jest poniżej jedności i zapotrzebowanie odbiorników w pojeździe jest też niższe to ten przewód jest wystarczający. Oczywiście danie grubszego nie zaszkodzi ale problem jest oczywiście nie w źle dobranym przewodzie tylko w pogarszającym się styku, co wielokrotnie było już poruszane. Ja mam jeszcze oryginalny przewód i skrzynka mi się nie grzeje tak, że można karkówkę smażyć .
Pozdrawiam